nieuws van exposanten

De RFM-module herkent uw VIP-klanten, en ook welke klanten u dreigt te verliezen

Iedere marketing afdeling kent het wel: voortdurend op jacht naar nieuwe klant-contacten, terwijl er vaak nog veel te halen is bij de bestaande afnemers. De RFM-module van Custobar herkent uw belangrijke afnemers en ook welke klanten u dreigt te verliezen. Dat stelt retailers in staat om zich stijlvol te richten op trouwe klanten. Voor ‘churn’ klanten geldt vaak een andere aanpak om deze te toch nog te behouden.

Om onderscheid te kunnen maken tussen de aanpak van trouwe klanten en 'bijna verloren klanten is een experiment gedaan. Een van onze klanten ging methodisch kijken naar de verschillende klant-groepen, gebaseerd of de RFM-methodiek. Deze ‘Recency – Frequency - Monetary value’ aanpak richt zich op 3 aspecten van het kopen: de Recentheid, of ouderdom van aankopen; de Frequentie in aankopen, ofwel de herhaal-factor; en de Monetaire waarde van de aankopen: hoeveel is er gekocht in Euro’s.

Uit deze experimenten is bij Custobar de RFM-module geboren: deze grafiek van 25 cellen maakt gelijk inzichtelijk in welk stadium van klantenbinding de diverse groepen zich bevinden. Heel fraai daarbij is dat er voor ieder cluster gelijk een passende campagne gestart kan worden in Custobar.

Custobar is een marketing instrument dat zorgt voor gebruiksklare campagne-tools in alle kanalen (e-mail, web-banners, Facebook, Google, SMS en DM). Door eenvoudige selecties en uitgebreide segmentatie kunnen op dynamische wijze fijnmazige doelgroepen direct gecontacteerd worden.
Doordat Custobar allerlei databronnen combineert, waaronder alle winkel- en online-data, ontstaat een compleet klantbeeld waarin alle contact-punten met de klant of prospect gebruikt kunnen worden.

Meer lezen over de RFM-module van Custobar kan op: https://www.custobar.com/blog/rfm-matrix/

Tijdens de Ecommerce Xpo is in de ‘best practices’ lezing een toelichting op de RFM-matrix.
Meer details op: http://www.ecommercexpo.be/nl/seminars/programma-2018/e/2614/best-practices-on-marketing-automation-for-b2c
Of komt u tijdens de Ecommerce Xpo gerust even bij Custobar kijken en praten op stand nummer 219.

terug naar overzicht

  • partners
  • Feweb
  • Safeshops
  • sponsors
  • bpost
  • De Juristen
  • Mex United
  • Worldline