Opening keynote - maandag 6/11: 11.45-12.45

"Klanten willen op een andere manier met merken in dialoog gaan"
Retailspecialist Ibrahim Ibrahim (Portland Design, UK)

 

“Het moet nog nauwelijks gezegd dat onze wereld drastisch verandert”, zegt Ibrahim in een interview met Bloovi. “Alles moet sneller, gemakkelijker, eerlijker. Klanten willen op een andere manier met merken in dialoog gaan. Als je daarop inspeelt, sta je sterker in deze moderne wereld.  Ik tel vier pijlers die we moeten aanpakken om binnen pakweg vijf jaar nog steeds relevant te zijn. Een tipje van de sluier: zakendoen draait morgen voornamelijk rond ervaringen, content en data.” 

 

Wat mag je van de keynote "Engaging consumers in a rapidly changing retail landscape. The new metrics of winning" van Ibrahim Ibrahim verwachten?

We vroegen het aan Cis Scherpereel van MEX United, die Ibrahim op de Global Ecommerce Summit in Barcelona ontmoette en mocht interviewen. Je leest het hieronder. 

Of bekijk even deze korte intro:

 

 

 
Bekijk de biografie van Ibrahim Ibrahim

Cis Scherpereel over Ibrahim Ibrahim

Cis, fijn dat je meneer Ibrahim Ibrahim uit London laat overkomen voor de opening van E-Commerce Xpo!

“Met het grootste genoegen. Ik ontmoette Ibrahim in 2014 voor het eerst op de Global Ecommerce Summit in Barcelona, toen ik er de sprekers kon interviewen voor mijn vlog. Ik praatte met de man vlak na zijn beklijvende presentatie op het congres en ons gesprek is mij tot vandaag bijgebleven als bijzonder inspirerend. We delen namelijk nogal wat waarden, zo bleek. Niet in het minst zijn aandacht voor de menselijke factor. Ik geef toe dat hij mee de aanleiding was voor het schrijven van mijn boek ‘De people factor in e-commerce’, vorig jaar op de E-Commerce Xpo voorgesteld, trouwens.”

Ibrahim Ibrahim is eigenlijk een luchtvaart ingenieur, maar heeft ook artistiek bloed door de aderen stromen. Een niet alledaagse combinatie.

“Klopt. En hij is bovendien nog managing director van Portland Design, een agency dat vooral fysieke commerciële locaties creëert en inricht. Hij noemt zijn team liever geen interior designers of zo, maar story tellers. De mensen die zich in de ruimtes begeven, bepalen àlles en de interactie, beleving, verrassing die ze tijdens het shoppen ervaren, zijn steeds uitgangspunt.”

Wat heeft hij dan verwezenlijkt op vlak van e-commerce?

“Het is best wel bizar eigenlijk. Ibrahim is geen e-commerce goeroe. Hij is integendeel heel erg bezig met fysieke locaties met zijn bedrijf. Maar het is opvallend hoe sterk hij de link legt tussen fysiek en digitaal, tussen tactiele factoren en virtuele zaken. Looplijnen in een winkelruimte zijn te vergelijken met het pad van de online koper. Hij schrijft en spreekt wereldwijd over retail, design en business strategy en deelt daarbij een heel interessante kijk op de interactie (digitaal of fysiek) tussen merk en klant en hoe die tot stand komt door slimme technologie én emotionele factoren.”

Waarom is hij jouw favoriete keynote speaker?

Ik wou hem echt naar Kortrijk halen, omdat ik ondernemers duidelijk wil maken dat e-commerce geen eiland mag zijn, maar net heel sterk deel moet uitmaken van een totale business strategie. Het gaat met andere woorden om méér dan een webshop bouwen. Ibrahim zal dit beter dan wie ook kunnen duiden.”

“Hij is een ervaren spreker. Rustig, goed voorbereid, duidelijke statements en cleane visuele slides. Daar houd ik van. Die esthetische factor ondersteunt de inhoud, wat goed is. Het zal nooit de bovenhand nemen. Ibrahim is ook de bedenker van de term ‘ritual-tainment’. Wat hij daarmee bedoelt, verneem je vast tijdens zijn keynote in Kortrijk.”

  • partners
  • Feweb
  • Safeshops
  • sponsors
  • Bpost
  • CCV
  • De Juristen
  • Easywebshop
  • ING
  • Ingenico
  • Mex United
  • Worldline